Coaching

 

Coachen is werk op maat, dus per geval anders, zo werkt dat ook bij mij. Er zijn echter wel gemene delers. Ik werk altijd vanuit jouw innerlijke drijfveer om dit verhaal te vertellen, de drijfveren van je personages en vanuit een duidelijke filmstructuur. Dit laatste is niet om je te beperken, maar om houvast te geven zodat je in je creatieve denken vrij en ongeremd kunt zijn.

 

Ik heb ervaring met net afgestudeerde scenaristen en oude rotten in het vak, met regisseurs en producenten die zelf een script willen schrijven of documentairemakers die de stap naar fictie willen zetten, maar ook met niet-professionals die een goed idee hebben maar niet weten hoe dat om te werken naar script.

 


 

"Marjolein is oprecht geïnteresseerd in jou als scenarist en het verhaal dat je vertellen wilt. Ze luistert aandachtig, stelt rake vragen, helpt je tot de kern komen en geeft tips en tools om het beste uit jezelf te halen"

Roozbeh Kaboly, scenarist en documentairemaker

 


Voor scenaristen..

 

 

Waarschijnlijk staat het narratief al goed op structuur en ligt er een eerste, tweede of derde versie treatment of dialoogversie. Op bepaalde onderdelen loopt het al behoorlijk lekker, maar op andere onderdelen ben je er nog niet. Je hebt al veel feedback gekregen en je begrijpt dat er werk aan de winkel is, maar je ziet nog niet helder hoe je dat aan moet pakken. Het kan ook zijn dat je nog aan je synopsis moet beginnen en hulp zoekt bij het in de steigers zetten van je verhaal. Je hebt hoe dan ook behoefte aan een frisse analytische blik van iemand die begrijpt wat er nodig is om verder te kunnen en die op een opbouwende en liefst inspirerende manier met je meedenken kan.

 

Plan van aanpak

 

  • Voordat ik je werk lees ga ik met je in gesprek om uit te vinden wat voor jou de belangrijkste drijfveren zijn om dit verhaal te vertellen. Wat voor een soort film of serie heb je voor ogen? Wie zijn je personages? Pas wanneer ik een goed beeld heb ga ik lezen.

 

  • Mijn analyse is dus altijd gebaseerd op wat jij wilt vertellen. Soms zit ik daar misschien naast en dan hoop ik dat je me waarschuwt. Het gaat namelijk niet over wat ik mooi, interessant of belangrijk vind, maar wat dat voor jou is. We bespreken mijn analyse en als het dan nog steeds goed voelt komt daaruit een werkplan voort.

 

  • Afhankelijk van wat er moet gebeuren plannen we twee a drie sessies. Het is raadzaam een notulist mee te nemen of de sessies op te nemen op je telefoon. Als uitgangspunt van onze gesprekken gebruik ik altijd de structuur waarin jij je script hebt opgezet.

 

  • Na gemiddeld twee a drie sessies (en het werk wat je tussendoor zelf doet!)heb je genoeg input verzameld om te beginnen aan een nieuwe versie. Deze lees ik ook en voorzie ik van notes. Mocht je daarna nog behoefte hebben aan meer, dan kan dat in overleg natuurlijk altijd.

 

Het is ook mogelijk om mij als script dokter in te zetten. Ik doe dat werk echter alleen nog voor schrijvers die ik al gecoacht heb.

 


 

"Marjolein heeft verstand van drama en structuur. Ze heeft me laten inzien hoe ik de motivaties van mijn personages kan gebruiken om mijn verhaal meer op spanning te brengen. Ik zou haar zeker aanbevelen als scriptcoach"

Miron Bilski, regisseur en scriptschrijver, Rinkel film

 


Voor filmmakers..

 

Je bent producent, regisseur of documentairemaker, je weet veel van cinema en je begrijpt wat er nodig is om een verhaal op spanning te zetten, maar zelf een scenario schrijven heb je nooit eerder gedaan. Je hebt behoefte aan iemand die begrijpt waar je naar op zoek bent en die je kan helpen om de juiste stappen te zetten in dit nieuwe avontuur.

 

Plan van aanpak

 

  • Misschien heb je al een synopsis of staat er iets anders op papier. Voordat ik ga lezen wil ik eerst horen waar het je om te doen is met dit verhaal. Wat voor een soort film of serie heb je voor ogen? Wat zijn je thema's? Wie zijn je personages? Als ik snap waar je naar op zoek bent weet ik ook hoe ik lezen moet.

 

  • Afhankelijk van waar je staat en wat je behoeften zijn maken we een werkplan.

 

  • Het kan zijn dat ik je vraag een bepaald boek te lezen of een site te raadplegen om je te verdiepen in filmstructuur. Die structuur is niet heilig. Zodra je verhaal stevig in de steigers staat kan je het ook weer loslaten, om het er vervolgens weer bij te halen wanneer je vastloopt, verdwaalt of ontspoort. Schrijven doe je met je hoofd en je buik. Tijdens het hele proces ga je voortdurend heen en weer tussen je creatieve bron en je analytische vermogen. Een duidelijke structuur is daarbij een dankbaar houvast.

 


 

"Bij onze sessies sprak Marjolein vaak mijn intentie als filmmaker aan, 'Waarom is dat voor JOU belangrijk'. Hierdoor voelde ik bij het schrijven ook steeds meer mijn persoonlijke drive naar boven komen"

Jacco Groen, regisseur en scenarist

 

Voor niet-professionals..

 

Je komt uit een andere discipline, maar koestert een diepe wens om een script te schrijven. Wie weet heb je al een cursus scenarioschrijven gevolgd, er veel over gelezen of webinars bekeken. Het kan ook zijn dat je al begonnen bent en dat het toch moeilijker blijkt dan verwacht. Je hebt behoefte aan een soort mentor. Dat kan ik voor je zijn, maar laten we het allereerst hebben over je wensen en verwachtingen en dan samen bepalen wat haalbaar is. Ik wil je niet onnodig op kosten jagen.

 

Je kan ook in groepsverband met mij afspreken, met drie personen max. Dat scheelt in de kosten. In dat geval werken we steeds aan de hand van een individuele hulpvraag. Je buigen over uitdagingen in het werk van anderen is heel leerzaam. Omdat je afstand hebt en objectiever kijkt, zie je vaak beter wat moet gebeuren dan bij je eigen werk. Dat scherpt niet alleen je analytische vermogen, maar ook je dramatische inzicht. Scenarioschrijven gaat bovenal over de kunst je te verplaatsen in het lot van je personages. Met hoe meer personages je deze vaardigheid traint des te beter je wordt.